2008-10-28

Salsförvandlingen påbörjad

I helgen har jag ändrat om i salen. Där hade vi inte rört en pinal sen vi flyttade in vid årsskiftet. Nu kändes det verkligen att det var dags att göra det till vårat.
Lördagen gick åt att möblera om, putsa fönster och storstäda det rummet.

Tack vare vintertidsändringen så hann jag väldigt mycket på söndagen. Jag fållade, strök och hängde upp gardiner i de tre fönstren och var klar med det vid niotiden. Sen klädde jag om de tio stolarna som står runt matbordet i salen. Däremellan hann jag också med en liten loppisrunda.

Det är verkligen roligt att fixa projekt när man vet att resultatet inte kan bli värre än tidigare.
Här är stolarna före så du förstår vad jag menar..

Tolvslåstolar med tyg från gissningsvis sent sjuttiotal/tidigt åttiotal kanske. Sen dom andra stolarna med spräckligt åttio/nittiotalstyg.. Been there, done that lixom..

Jag klädde in sitsarna med ett svart mönstrat tyg istället. Det känns som att stolarna hör samman på ett helt annat sätt efter:


Nu är bara frågan.. vad ska jag ha för duk på bordet ?
F.n ligger där en duk av samma tyg som på stolarna. Hade över av.. och jag vill inte ha svärmors gamla dukar ;) Men det känns som det blir lite för mycke av samma mönster, eller vad säger du?

Bordet är långt.. lite drygt 3 m.. så det går inte med vanliga färdigsydda standarddukar heller. Måste köpa nåt på metervara. Dom brukar vara 2,50 långa..Och jag måste ha en stor duk som täcker hela skivan då iläggsskivorna är hemmagjorda och inte har den snyggaste ytan. Inte finputsade och högglanslackade, men fullt funktionsdugliga. Dock inget man visar upp utan duk lixom.. (Mården som hänger där på väggen hänger bara tillfälligtvis, den ska flytta 6 mil bort om 1,5 vecka. Det är bara så att den hänger säkrare där uppe på väggen dit inte lille klåfinger når, och där var ändå en spik sen förr)

Kan det funka med en helt svart duk? eller verkar det dystert?
Jag såg en helsvart idag.. där det är som vävt på olika håll så den var rutig av att ljuset föll olika.. fast ändå enfärgad :D
Man kan ju alltid lägga en löpare i annan färg mitt på (eller två tvärsöver) Kanske sån stansad filt som finns i så många modeller nu.. *funderar*

1 kommentar:

Ellinor sa...

Den nedre stolen tror jag är ännu äldre, min mamma hade såna i sin första egna lägenhet i slutet av 50-talet! (Jag har fyra stycken som också ska kläs om och målas eller oljas in på hytt... det är bara så jobbigt att ta bort den gamla lacken)
kanske en grå duk skulle fungera? Svart känns lite dyster, men iofs med en färgad löpare på så varför inte?