2009-03-31

Sytt lite..

..men ingen bild.
På torsdag är det maskerad på dagis.
Jag frågade Alva vad hon ville vara..
Häxa? - nä, för läskigt
Troll? - Nä, men mamma.. det är inte trollvecka nuuu det är på hösten
Prinsessa? fe? Tomte? Lucia? (typ alla färdiga kostymer huset kan uppbringa)
Nä mamma.. jag vill vara apa! :o
Som tur är bara på storbarns det är maskerad *peew* Man vet ju aldrig vad lillebror kan hitta på annars att vara..

Okej, ungen kan väl få som hon vill och jag började fundera.. Apor är bruna.. *hmm*
(kommer hon nånsin att fatta hur snäll mamma hon har?)
Jag övervägde att jaga runt på affärer efter en enfärgad brun huvtröja utan tryck.. men kom till sans att det lär bli svårt att hitta så jag åkte raka vägen på tygaffären istället och köpte nån form av krossad plysch i brunt.. och lite beige plysch till detaljer.. och mudd.. och har nu sytt en apdräkt :D

Riktigt roligt faktiskt.. man skulle ha mer tid över till sånt här. Jag gillar att sy sånna här lite annorlunda saker. Tänk om man hade tiden på sin sida.. för dom hade roligt giraffmönstrat tyg på tygaffären.. men hur friden gör man en giraffkostym?

Gjorde det enkelt.. sydde en huvtröja och satte öron på huvan + en beige cirkel på magen
Sen gjorde jag ett par byxor i samma bruna plysch.. med svans.. och här tänkte jag till lite.. *stolt* för svansen sitter fast med knapp och knapphål.. så hon kan knäppa loss svansen när overallen ska på och dom ska ut och leka på dagis :)

Mönster? jag ritade av kläder jag vet passar. Sen la jag till lite fantasi..

Tidsmässigt kanske jag inte tjänade nåt motför att jaga runt på affärer.. men jag fick å andra sidan vara hemma ist för att trängas med folk (det var ju lönehelg nu) Pengamässigt tror jag däremot att jag kommit riktigt billigt undan.. materialet gick lös på 140 kr inkl tråd. Det hade jag nog itne fått ens en tröja för.. Sen har jag lite tyg över..

Nu har jag inte hunnit få den på bild än..
för den blev nyss klar och jag väcker inte upp henne för att fota en apkostym ;)
det är inte värt det.. men på torsdag morgon hade jag tänkt att fota min apunge

Inga kommentarer: