2008-05-07

Brolle överallt

Brolle verkar ha fått fart på sin karriär.
Det talas om honom överallt nu tycker jag.
jag har dock en fundering..
Hans namn (stavas Brolle.. det vet jag) men uttalet??
Jag har alltid sagt Brålle.. på riktigt norrländskt vis..
(och han är väl från Boden om jag inte missminner mej) å som i stolle i mitt uttal alltså..
men senaste två dagarna har jag på radio och tv hört det sägas Brolle.. med markerat o-ljud lite .. o som i ostron lixom.. Låter helskumt i mina öron :D

Många funderingar såhär i väntan på lunchen :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror faktiskt att han själv uttalar det med "o", jag hörde nån gång för läääängesen att det var något han blev kallad av sina systrar, så det skulle alltså vara nån sorts förkortning av "brorsan".
Fast jag kallar honom faktiskt oxå för "brålle" för det klingar bättre i mina norrländska öron! *flinar*