2007-08-17

Inlåsta barn.

Onsdag kväll..
Vi hade varit och firat min kusin som fyllde år.. jag och barnen..
När vi kommer till bilen så var inte Hugo särskilt sammarbetsvillig så jag la bilnyckeln på insidan av hans dörrhandtag för att kunna sätta fast honom i bilstolen ordentligt.
Sen glömmer dementa jag naturligtvis bort att jag lagt nyckeln där och stänger dörren och går runt, släpper in Alva och spänner fast henne.. stänger dörren.. *klick* då har Hugo hittat nyckeln och låst bilen. (det är sån med fjärrkontroll)

Första tanken var.. säg åt Alva att öppna dörren (det har hon lärt sej i sommar). Men det är nån stöldskyddsgrej i bilen som gör att man inte kan låsa upp dörren utan nyckeln om man inte tryckt in en knapp inne i bilen innan man låst.

Jag lyckades dock efter några om och men få Alva att förstå att hon måste knäppa lös sej och ta nyckeln av Hugo och låsa upp för mamma kommer inte in i bilen.
Bara det var nog svårt.. tänk: 4årstrotsig och trött..

Det slutade ju bra..
..men tänk om inte Alva hade suttit i bilen.. om Hugo låst nån minut tidigare.. :S
då hade det väl blivit att ringa polisen och krossa rutor och grejs..
Reservnyckeln hade tagit minst en halvtimme/timme att få tag i..

Inga kommentarer: