2009-07-29

Trapprojekt inlett

Jag har inlett projekt utrota furumonstret.. dvs trappen ska målas.

Här kommer lite förebilder. Gulnad furu så man ryser (iaf jag som efter min tid i förra huset där allt allt allt var furu utvecklat nån form av allergi ;) eller nåt)


Det här räcket är uppe bredvid soffan i vardagsrummet.. lika gult och mörkt det..


Varje spjäla i räcket var fastskruvade och täckta med knoppar á la old times. Vi bestämde oss för att dessa ska bort så vi pluggade och gjorde slätt över skruvarna istället. Det är inte heller så lätt att måla runt knoppar utan att få rinningar så det blev bara vinst.

Här syns alla otäcka knoppar som vissa var hell att få loss utan att sabba spjälorna. På bilden skymtar också den otäcka bruna filten som är på kanten av övervåningens golv. Den suger massor med färg ska ni veta..


Vi har varit i valet och kvalet över hur vi ska göra med stegen. Det är heltäckningsmatta på dom.. men försänkt så det är itne bara att ta bort och slipa och betsa/lacka.. Sen är det rätt bra med heltäckningsmatta medan barnen är små. Trappen är ju då inte halkig.. Kanske kan det bli stepKit på stegen i framtiden.. vem vet..


Nu ska jag greppa penseln och dra på vitt färglager nr 2 färdigt. Så kanske jag kan gå på med lager 3 i morgon.

Jag återkommer med resultat en annan dag.

Inga kommentarer: