2009-04-12

Datorproblem igen..

Som vanligt när det är storhelg så engagerar jag mej i nån dator..
denna gång var det makens laptop som fick sej en duvning..
Den var seg och enerverande.. bara starta utforskaren tog lätt 4 minuter..
Åtgärd: formatering och ominstallation av win xp.
Den är skapt för xp och hade xp i sej innan så det borde ju gått som tåget..
..men det gör det ju sällan när jag är i farten. gaaaah!

Jag lyckas inte få igång det trådlösa nätverkskortet på den.
(Det är en Acer Aspire 5020) (nästa gång vi köper dator blir det icket en acer för nu har vi haft problem med båda sånna vid ominstallation, min dell gick som tåget. T.om. min gamla IBM gick att göra vadsomhelst med innan själva moderbordet gav upp på den)
Kortet är ett Broadcom 802.11g
Datorn är ca 3 år gammal

Jag har installerat drivrutinen till kortet.. enhetshanteraren säger att den är aktiverad och fungerar som den ska.. på framsidan av laptopen är en knapp där man kan stänga av och på det trådlösa nätverkskortet, när kortet är på lyser knappen.. den knappen går inte få att lysa.. spelar ingen roll hur många gånger jag trycker på den lixom..
Jag har uppdaterat drivrutinen via win update utan framgång.

När jag via kommandotolken kör kommandot ipconfig.. då säger den:
Ethernet-kort Trådlös nätverksanslutning
Medietillstånd . . . . . . . . : Mediet är frånkopplat

HJÄÄÄÄLP!
Hur får man på det då?
Jag har provat allt jag själv begriper mej på .. så alla tips mottages tacksamt
Måste jag gå in i setup eller nåt kanske *hmm* för att aktivera..

Jag har nåt svaagt minne av en röd fjutt nere vid klockan som kan ha funnits förut.. såg ut som en antennmast ungefär.. men jag hittar inget att ladda ner som kan likna detta..

Man ska fokusera på det som gått bra.. jag lyckades ju iaf släcka 10 andra drivrutinsproblem..

Och datorer och storhelger ja.. barnas dator står sönderskruvad i sovrummet.. fläkten på nätaggregatet har gått i pension.. blä! Och det passar inte från datorliket heller..

Inga kommentarer: