2008-03-14

Gardinbekymmer

Jag vet inte vad jag ska ha för gardiner i köket.. Är det nån som har några idéer?

Har två fönster.. Höga fönster.. Takhöjd 2,50 och dom går ända upp.. (dom går ända upp för att taket är sänkt för ca 30 år sedan.. 2,70 ungefär är orginaltakhöjden som skulle vara trevlig att ta tillbaka nån gång framtiden om det är möjligt) Det är snygga foder, frästa snirkliga almogelister och fönsterbrädan är också snirklig och fräst.. egentligen dumt att dölja det för mycket..
Dom gardiner som hänger där nu är det egentligen inget fel på.. bara det att det är svärmors hemvävda och jag vill ha mina egna gardiner så det känns som att jag kommer hem till mej och inte hem till dom.. du kanske förstår?

Det ena fönstret går ner bakom köksbänken så där "kan" man inte ha längder om man inte vill tvätta hela tiden.. (trevlig skomarkarlampa med riktig porslinsmotvikt, eller hur?)


Det andra är mot kökssoffan.. (blev lite mycke lampa på bilden ser jag nu *fniss*)


Jag är måttligt sugen på rutiga kappor ála lantkök för det har jag haft i tio års tid redan.
Jag är förtjust i shabby stilen med mycket vitt. Boaseringen kommer att vitmålas en annan dag.
Jag gillar hissgardiner men blir det för mycket att ha det i tvrummet, hallen OCH i köket?
Jag funderar på om det kunde vara lite kul att bryta av övrig gammeldags stil med moderna panelkappor, eller blir det åt skogen?

Please hilfe. Kom gärna med förslag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför inte var utan gardiner ovanför arbetsbänken?

Jag tycker du ska satsa på något lite 50-tals inspirerat mönster som gärna är lite grafiskt, kappor.

Eller väldigt skira hissgardiner i vitt. Det skulle nog passa absolut bäst om du inte vill köra på lantstilen.

Anonym sa...

Tror också på utan gardiner, eftersom trät värmer ändå liksom. Men när ni vitmålar bort trät ska det nog dit gardiner.
Vad tror du annars om sån zigzag-veckad hissgardin, minns inte vad dom kallar det...